Formål
Som kommunikationsprofessionelle i bygge- og ejendomsbranchen skal vi dagligt finde balancen mellem greenwashing og greenhushing, når vi kommunikerer vores bæredygtighedstiltag samtidig med, at vi skal bryde gennem muren med netop vores budskaber.
Det kræver et indgående kendskab til ens organisations reelle og konkrete bæredygtighedstiltag, hvis man skal kommunikere dem inden for lovens rammer. Til gengæld er der også en mulighed for at få skabt en helt unik fortælling om den værdi, man tilfører den grønne omstilling. Det kræver, at man forstår at kommunikere bæredygtighedstiltag konkret og korrekt!
Dette kursus sigter mod at klæde kommunikationsprofessionelle på til den nye virkelighed, som kommunikationsafdelingerne skal navigere i.
MålgruppeKurset er for kommunikationsprofessionelle i bygge- og ejendomsbranchen, herunder medarbejdere i kommuner og regioner, som beskæftiger sig med kommunikation om bæredygtighedstiltag.
KursusbeskrivelseEffektiv og korrekt kommunikation af bæredygtighedstiltag er i stigende grad en efterspurgt kompetence i bygge- og ejendomsbranchen. Det kræver først og fremmest en forståelse for markedsføringslovgivningen og evnen til at omsætte den til en specifik kontekst. Formår en virksomhed at kommunikere sine bæredygtighedstiltag korrekt og skarpt kan det være en stor konkurrencefordel i en branche præget af en stigende tendens til greenhushing
På kurset vil du få en omfattende introduktion til, hvad du må kommunikere om miljø og klima i bygge- og ejendomsbranchen. Du får både en juridisk gennemgang af lovgivning og konkrete do’s and don’ts, ligesom du får gode kommunikationsfaglige råd via konkrete branchecases til at gentænke din organisations kommunikation af og om jeres bæredygtighedstiltag. Dertil bliver du indført i, hvordan du kan bruge DGNB og EU-taksonomien korrekt i din kommunikation.
KursusprogramKurset er opbygget med af en blanding af oplæg, eksempler, dialog og øvelser.
Programmet indeholder:Formiddag: Juridisk indføring i, hvordan man finder balancen mellem greenwashing og greenhushing, v. Jane Frederikke Land fra Liga Advokater.
Læringsmål: Målet er, at deltagerne gennem en grundig juridisk gennemgang af lovgivningen og gennem konkrete eksempler vil få en solid forståelse for de lovgivningsmæssige rammer, de må kommunikere indenfor. Derudover vil du:- Få indgående forståelse for markedsføringslovgivningens krav til miljø- og klimapåstande
- Forstå at oversætte lovgivningen til de komplekse processer i bygge- og ejendomsbranchen, herunder hvordan kan kommunikere korrekt inden for rammerne.
- Have fået muligheden for at få juridisk sparring på egne problemstillinger og kommunikationsudfordringer.
FrokostEftermiddag: Kommunikationsøvelser, branchecases og konkrete værktøjer til at bruge DGNB i egen kommunikationsindsats.
Læringsmål: Målet med eftermiddagens program er at få flere konkrete værktøjer til den kommunikationsfaglige værktøjskasse. Derfor vil deltagerne gennem, øvelser og oplæg få styrket deres viden om de konkrete metoder til at skabe værdifulde kommunikationsprodukter af og om deres virksomheds bæredygtighedstiltag.Program for eftermiddagen:- Øvelse i at bruge DGNB korrekt i din kommunikation – ved teknisk chef, Lau Raffnsøe, fra Rådet for Bæredygtigt Byggeri.
- Kommunikationsøvelser i grupper, v. kommunikation og politisk konsulent, Eva Elisabeth Østergaard og kommunikationskonsulent, Jeppe Moldt, Rådet for Bæredygtigt Byggeri.
- Opsamling i plenum
Kursusmateriale- og forberedelseDet anbefales, at deltagerne har orienteret sig i guiden Brug af budskaber om miljø og klima i bygge- og ejendomsbranchen – den ligger frit tilgængeligt her: https://rfbb.dk/publikation/guide-til-brug-af-budskaber-om-milj%C3%B8-og-klima-i-bygge--og-ejendomsbranchen. Derudover opfordres deltagerne til at medbringe konkrete problemstillinger, cases o.lign. fra egne organisationer, så disse kan bruges i øvelser og gruppearbejde. VIGTIGT: Der serveres let morgenmad, frokost (inkl. en vegetarisk ret) samt kaffe, the og vand. Betingelser for afmelding se venligst link: https://rfbb.dk/kursus-betingelser